Geen A102 dwars door kostbare groene ruimte, wél 1,5 miljard investeringen in openbaar vervoer

16 September 2024

Geen A102 dwars door kostbare groene ruimte, wél 1,5 miljard investeringen in openbaar vervoer

Groen roept op om  de plannen voor de aanleg van een nieuwe autostrade in de rand van de stad, de A102, op te bergen. Een nieuwe autostrade bouwen door Wommelgem, Wijnegem, Deurne, Schoten, Merksem en Ekeren enerzijds en/of het verbreden van de E313 in Borgerhout en Deurne anderzijds, kost miljarden, lost de files niet op en ondermijnt de levenskwaliteit van omwonenden in stad en rand.

Aan de vooravond van de gemeenteraadsverkiezingen maken de groenen uit de betrokken gemeenten nu hun standpunt over de mogelijke aanleg van de zogenaamde A102, een nieuwe autostrade die Wommelgem en Ekeren met elkaar moet verbinden, duidelijk. Voor Ilse van Dienderen, Groen-lijsttrekker voor de Antwerpse provincieraad en fractieleider in de Antwerpse gemeenteraad, is het helder: "De A102 is een geldverslindend project dat geen verkeer van de Antwerpse Ring haalt en tegelijkertijd waardevolle natuur in de Antwerpse groene rand verminkt. Het is tijd om te investeren in duurzame mobiliteitsoplossingen in plaats van nieuwe auto-infrastructuur. "

De A102 is een nutteloze en geldverslindende nieuwe autostrade, een slecht idee voor stad en rand

De verkeerscijfers uit de verschillende onderzoeken tonen dat helder aan. Momenteel rijden er in de spits ongeveer 13.290 voertuigen op de R1 ter hoogte van het Sportpaleis. Als de Oosterweelverbinding is aangelegd zullen er op die plek 18.550 voertuigen rijden. Een sterke toename van het verkeer als gevolg van Oosterweel dus. Door het radicaal haventracé aan te leggen mét een A102 én aan ambitieuze modal shift moesten er ongeveer 4000 voertuigen minder gaan rijden, dan gepland was met de aanleg van de Oosterweelverbinding. Maar de cijfers wijzen nu uit, dat in geen enkele onderzochte variant het beoogde effect bereikt wordt.

De aanleg van het radicaal haventracé met de nieuwe autostrade A102 haalt nauwelijks verkeer af de R1! Er blijven in de spits ongeveer 18.000 voertuigen (9350+8690 of 8910+8800) aan het Sportpaleis passeren. Dus ook mét de aanleg van een A102 zal de Oosterweelverbinding té veel verkeer induceren op de R1 Noord. Die vermindering met 4000 voertuigen uit het MER wordt niet gehaald.

Het uitbreiden van autoinfrastructuur, met de aanleg een nieuwe autostrade A102 of het verbreden van E313, zal leiden tot nog meer verkeer en nog files, heeft een gigantische impact op waardevolle natuur én de leefkwaliteit in woonomgevingen tussen rand en stad. Het project zal 3,3 tot 13,3 miljard euro kosten.

Investeer die middelen in meer en beter openbaar vervoer en haal zo wagens van de weg

Dit is weggesmeten geld. Van 13,3 miljard kunnen we 3 miljard maken. Groen stelt voor om de geplande investeringen in de A102 te heroriënteren naar openbaar vervoer in de regio (1,5 miljard euro) en infrastructuurverbeteringen zoals bermen, schermen en overkappingen (1,5 miljard euro) . 

Groen pleit voor eersteklas openbaar vervoer en een fietsring die gemeenten en districten met elkaar verbindt. "Bijkomend vrachtverkeer hoort niet thuis op een nieuwe autostrade, maar wel op het spoor of op het water", aldus van Dienderen. Zo pleit Groen voor:

  • Een ondergronds goederenspoor (de 2de spoorontsluiting naar de haven) grondig te onderzoeken
  • Het openbaar vervoer tussen Wommelgem en de stad te verbeteren en uit te breiden
  • De fietsinfrastructuur tussen Wommelgem en de stad te verbeteren en uit te breiden.
  • Een vlotte verbinding van openbaar vervoer te voorzien om Ekeren, Schoten, Deurne, Wijnegem en Wommelgem vlot met elkaar te verbinden.
  • een hub voor duurzaam vervoer met een uitgebreid en modern aanbod voor trein, tram en fiets aan Schijnpoort;
  • Een vlotte tramverbinding op de Bisschoppenhoflaan aan de Houtlaan in Wijnegem of zelfs tot in Schilde aan te leggen,
  • De fietspaden op de Bisschoppenhoflaan sterk te verbeteren;
  • De busverbindingen ten noorden van de stad ernstig te verbeteren (Ekeren, Stabroek, Berendrecht-Zandvliet-Lillo, haven, Kapellen, Brasschaat) (ook ’s nachts)
  • Een fietsring Ekeren, Schoten, Deurne, Wijnegem en Wommelgem vlot met elkaar te verbinden en aan te leggen…

Van Dienderen benadrukt dat het project "De Nieuwe Rand" voor de groenen in de betrokken gemeenten en districten de inzet zijn van deze gemeenteraadsverkiezingen in de Antwerpse regio. "Laat de kiezer maar beslissen of die op een partij wil stem die de A102-door de maag van de buurtbewoners wil splitsen of een partij die liever op zoek gaat naar alternatieven die de nood aan meer mobiliteit wil verzoenen met de rust en de gezondheid van de omwonenden.

Ook op andere plaatsen wordt groene ruimte en de rust van omwonenden bedreigd

Naast het debat over de A102, roept Groen op tot een publiek debat over de Bisschoppenhoflaan en de Kanaalzone. "De leefkwaliteit van de Bisschoppenhoflaan zal zwaar worden aangetast door de Oosterweelwerken. We hebben een toekomstvisie nodig voor een duurzame transitie van deze zone", aldus van Dienderen.

Tot slot deelt Groen nogmaals haar bezorgdheid over de E313. In dezelfde plannen als die van de A102 ligt een scenario voor om de E313 ter hoogte van Borgerhout en Deurne (Tuinwijk en Rivierenhof) breder te maken. Er zouden dan 2 x 5 rijstroken (tegenover 2 x 4 nu) komen, van de Tuinwijk tot voorbij het rondpunt van Wommelgem. Ook dat is voor Groen geen optie: “We moeten investeren in meer en beter openbaar vervoer, fietsinfrastructuur en vervoer over spoor en over water” besluit Ilse van Dienderen “Miljarden pompen in nog meer auto-infrastructuur is weggesmeten geld, gaat de files niet oplossen, zorgt alleen maar voor meer verkeer, meer luchtvervuiling en onherstelbare schade aan onze leefomgeving. .”

 

Ilse van Dienderen, provincieraadslid, gemeenteraadslid Antwerpen

Joke Laukens, plaats 8 stadslijst Groen Antwerpen

Annelies Aertbeliën, plaats 15 stadslijst Groen Antwerpen

Jan Herthogs, lijsttrekker Groen Wommelgem

Fabienne Toussein, lijsttrekker Groen Ekeren

Guido Staes, districtrsaadlid Groen Ekeren

Sander Rottiers, lijsttrekker Groen Merksem

Karen Maes, lijsttrekker Groen Deurne

Mathijs Post, districtsraadslid Deurne

Steven De Winter, kandidaat Groen Deurne

Brecht Verwulgen, lijsttrekker Groen Schoten

Maya De Backer, gemeenteraadslid Groen Schoten

Peter Arnauw, gemeenteraadslid Groen Schoten

Peter Warmenbol, Groen Wijnegem

Lusse Berden, Groen Wijnegem

Mariam El Osri, lijsttrekker Groen Borgerhout

Pieter Vissers, Groen Borgerhout

 

Technische toelichting